Cal anar a la Grècia de les tragèdies. Allí ens ensenyen molt aquelles dones i aquells hòmens. Antígona és una obra de Sòfocles. És la història d’una princesa que es nega a admetre que hi ha vencedors i vençuts després de la guerra fratricida entre els seus germans. Segons que avança el relat, els vencedors s’han d’honorar i s’ha d’esborrar per complet la memòria dels vençuts, que no són més que traïdors. Però Antígona afirma que cal obeir primer altres lleis no escrites. Ella sola –una dona en una cultura hipermasclista– obri un nou debat sobre la dissidència ètica i social. Un crac, el Sòfocles, i un model, l’Antígona... I un exemple per als nostres polítics, que crec que no ens els mereixem...
«Qui ja ho sap tot que no vinga a escoltar-me, que no vinga a escoltar-me». Això ho cantava –ho cridava– Raimon cap a 1974 a l’Olímpia de París, entre altres llocs. A París, perquè per les Espanyes ho tenia prohibit. Benvinguts i benvingudes a un territori llefiscós, esvarós, incòmode, antipàtic, relliscós... Benvinguts al món de la Constitució, de la Transició «exemplar», del franquisme sociològic, de les identitats menystingudes, de les nacions espanyoles, de les regions «bien entendidas», de les «unitats de destí en l’universl», de Catalunya, del País Valencià, de les Illes Balears, de les persones, de les indissolubilitats químiques i físiques, de les pàtries, dels països, dels estats... Poseu tot això dins d’un robot de cuina política i... voilà!, en deu minuts tindreu un sidral de dimensions còsmiques que ja ha costat presos polítics, exiliats, ciutadans criminalitzats, ulls perduts, luxacions de tota classe i sobretot una pèrdua terrible de credibilitat en la idea que semblava que tots havíem mamat de menuts: la Democràcia, així, en majúscules. Perquè Europa ja ha bonegat els tribunals espanyols... (en alcoià, bonegar és marmolar, renyar...) i els ha exigit l’alliberament immediat de gent que no hauria d’haver ingressat mai a la presó.
Perquè Jesús Belda em demana un article. Però no un article qualsevol... No, no: un escrit amb cara i ulls, compromés, argumentat, fàcil de llegir, atractiu en el missatge, però imparcial. Ponderat, objectiu. Sobre un tema important, tabú per a molts. Apareixeran en l’article els conceptes «Constitució, Transició, Federalisme, diàleg, convivència, referèndums, llibertat, dignitat, dret a decidir, autodeterminació, democràcia»...
Oblidem els títols acadèmics. En les qüestions de la víscera i l’emoció no valen per a molt. Escriuré com a ciutadà lliure. «No et signifiques», em deia la meua àvia quan a escola jo havia organitzat algun festival. «No et signifiques, no destaques en res, no alces la mà, no causes problemes, no preguntes, no reivindiques, no qüestiones...» Així mai no tindràs problemes. Però et quedaràs sense la festa de Sant Esteve, el nostre segon dia de Nadal. I en cada bugada, anem perdent llençols. Perquè en les societats democràtiques, les coses canvien. Canvien per consens, per pressió, per desobediència civil no violenta... Recordeu la «mili»? A mi van estar a punt de posar-me a la presó per «insubmís», per «traïdor»... Perquè no volia fer allò que la llei indicava... I com això, tot. Com a societat occidental que té tendència al bé comú, a la justícia social, hem anat canviant coses aparentment immutables: l’esclavatge, el dret a seure en un autobús negres, grocs i blancs, els drets civils, els drets de les dones, el divorci, la planificació familiar, el respecte cap a la lliure opció sexual, votar... I hem anat erradicant prejudicis, estigmes... Xenofòbies, homofòbies... Ho hem anat superant tot. Bé... no tots.
«Volem el pa, no només les molles...», deia un alcoià il·lustre: l’Ovidi. Ho volem tot. Volem la llibertat, fins i tot d’equivocar-nos, de decidir el nostre futur. Perquè som ciutadans de primera, som gent de pau i no volem cridar. Però allò que ens sembla injust sí que podem denunciar-ho. Connectar-nos civilment per a poder millorar el sistema. Per a, fins i tot, poder modificar-lo. Això és una acció social, associativa, conscient, cívica, responsable, solidària.
Hi ha una obra de teatre que es diu Sòcrates, judici i mort d’un ciutadà. Sòcrates és Josep Maria Pou i comença així la representació tot mirant el públic: «Em dic Sòcrates, i he estat jutjat i condemnat a mort per la mateixa democràcia en què crec… O creia, car que moltes vegades és violada, sufocada, pertorbada, ofegada, aniquilada i pervertida pels seus actors, els demòcrates. Aquells que diuen que la defensen. Però no: només se n’aprofiten». Són paraules que posa l’autor (Mario Gas) en boca de Sòcrates en l’any 399 aC. En les mil·lèsimes de segon que el text tarda a viatjar des de l’escenari fins a la quarta fila del pati de butaques, han traspassat 2500 anys i són tan jóvens, colpidores, justes i actuals com llavors…
«Escriu alguna cosa que parle de les autonomies a l’estat federal», em diu Jesús. Perquè Jesús Belda es mulla, és un home compromés amb la realitat social que l’envolta. Un home exemplar perquè ell és proa d’un projecte que pretén tornar la dignitat a hòmens i dones que han estat expulsats de les seues cases per la misèria, per la injustícia, pels abusos polítics... Ell també és un perillós bon home revolucionari que es posa al costat del feble, del vulnerable, del que no té la seguretat de res ni de ningú. I Cresol és una revista que vol ser bàlsam, lubricant, greix proteic, fàbrica de vitamines i nutrients. Vol construir ponts entre les persones. Trobar mans solidàries i empàtiques. No vol ser un còctel Molotov de paper que es llança gratuïtament al cap d’aquells que no pensen com jo. Ni un pamflet incendiari on hi ha demagògia i crispació. Nosaltres som franciscans: «On hi haja violència, jo hi pose pau». Per això este escrit és una reflexió en lletra alta (llegiu veu alta). Una proposta d’un ciutadà que ja ha pres la seua decisió. Com a ser humà amb tots els drets que marca la Declaració Universal dels Drets Humans, contínuament revisats a l’alça.
En primer lloc vull proposar-vos una pregunta: Tinc la malaltia de Dunning-Kruger? És una síndrome molt divertida. És un biaix cognitiu perfectament diagnosticat. Esta síndrome o efecte explica com els individus amb escassos coneiximents, baix nivell formatiu o nul·la habilitat, siga general o en un tema concret, demostren en les converses nivells de superioritat respecte a la resta d’interlocutors. Es pensen que ho saben tot. I pontifiquen. I creen opinió pública, perquè la gent se’n refia. I manipulen, perquè poden ser molt hàbils dialècticament. Són els típics que li diuen al metge quina medicina els ha de receptar. O que ells coneixen un sistema infal·lible per a enganyar Hisenda..., i acabes per pagar una multa major que la quantitat que has intentat amagar. O els contertulis d’alguns mitjans de comunicació que gosen d’opinar sobre qualsevol cosa, com si ho feren al taulell d’un bar.
Estem intoxicats. No tenim una bona dieta mediàtica en general. Perquè, bàsicament, la que consumim genera crispació, desinformació, parcialitat: «A por ellos», «Sois grandes»... Això deien alguns ciutadans espanyols quan tornaven els policies de Catalunya d’atonyinar persones amb una papereta a la mà. No ho havien fet quan els soldats tornaven d’Iraq. Una certa catalanofòbia sí que s’ha induït. Un prejudici més. Perquè és un tema molt delicat, un tema transcendent. Fer estructures d’estat no és trair res ni a ningú. És establir sistemes de gestió dels recursos propis. I un estat autònom no separa res, perquè en un món globalitzat tots tenim el dret de moure’ns on vulguem.
L’únic que passa és que l’estat-matriu no rebrà tots els diners que generem una part dels ciutadans. Potser ací rau el quid del problema. Peles que necessita l’estat d’una pedrera inacabable aparentment: la Mediterrània ibèrica. Perquè no només el sobiranisme proposa la creació d’estructures d’estat per a administrar-se la societat catalana. A la llarga el que proposa és un nou projecte d’estat que segurament afavorirà les accions de govern futures. Una olla de grills, ara mateix el sobiranisme, tot siga dit de pas.
Però dins d’aquell caos alguns proposen una evolució natural de la famosa Constitució, una fase més: per a alguns, significa «federalisme». Com als länder alemanys o les regions suïsses o belgues. O amb el cas del Canadà. Per a uns altres, l’arquitectura constitucional va aniquilar qualsevol possibilitat d’articular una Espanya federal. Perquè no va més enllà de «les autonomies», que és «café per a tothom». I uns altres, tiren pel dret: volen senzillament una independència de l’estat-matriu. I això no és un crim. És una proposta. I en un sistema democràtic, això senzillament es vota. Que és el que es volia fer amb el famós Referèndum: votar si es volia continuar lligat a l’estat espanyol o no. Votar. L’exercici primordial de la democràcia. Autodeterminació. Dret a decidir. D’acord amb l’estat-matriu o no. Unilateralitat o simetria «pactual». Perquè no som ni esclaus, ni vassalls, ni súbdits. Som ciutadans i ciutadanes de primera. I arriben els cossos de repressió i entren als col·legis electorals de la manera més inhumana i impresentable. I queda fatal davant d’una Europa que observa perplexa els fets. Una vergonya per a la professió. Agredint, trencant tots els protocols. I vidres i portes. I més coses. I que amaguen molts mitjans de comunicació. I d’una manera cívica, després, la resposta. Aquells ciutadans es manifesten per desenes de milers en uns aplecs de civisme exemplar. Com s’havia fet anys enrere. I uns quants miren de rebentar tota la trajectòria de reunions massives pacífiques. Molts de nosaltres no sabíem ni què era la desobediència pacífica.
I, si el govern espanyol no hi estava d’acord, el mínim que podia fer era recordar aquell Estatut que fa deu anys va rebutjar quan havia eixit consensuat pel Parlament de Catalunya. I fer una taula de negociacions per tal d’arribar a acords. Parlar. Dialogar. Per tal de mantenir l’esperit i l’essència de la Democràcia. Com a estat democràtic no ens podem permetre el luxe de tenir presos polítics electes, polítics exiliats triats pel poble. Perquè el poble espanyol som tots i totes les idees dialogades han de ser escoltades i respectades. Perquè vulguen o no vulguen alguns, Catalunya és una nació. Sí. I això no convertix a ningú en pitjor o millor. Senzillament. Perquè alguns han confós la paraula «seducció» amb «sedició». Perquè la «sedició» només apareix en els corpus jurídics militars. I nosaltres som una societat civil. Perquè potser en la negociació guanyàvem tots. En drets socials, en llibertats i en convivència. No hi ha insolidaritat. Hi ha cansament. Hi ha «Espanyes productives» i «Espanyes extractives». I el Felip V..., perdó, el Felip VI –fent gala d’una empatia i imparcialitat exemplar– ens va fotre un bonegó impressionant als «insolidaris» independentistes per traïdors i subversors de l’ordre. Si fora intel·ligent ens hauria proporcionat una taula per a parlar amb un poder que havia declarat anys enrere: «Sense violència es pot parlar de tot». La seua funció mediadora hauria justificat el sou que li paguem. ¿On són els seus assessors? Per cert: només sabem d’ell que és fill de son pare, i a son pare el nomenà el senyor aquell baixet que es deia Franco. Atado y bien atado...
En segon lloc vull transmetre-vos una idea perquè l’acaroneu i la tingueu en compte després d’haver llegit tot l’article. Sabeu que en algunes cultures africanes el concepte del «no» no existix? Ni el concepte ni la paraula. «No» no existix. Imagineu les perspectives que s’obririen en qualsevol acció política si això es fera efectiu ací. Perquè en alguns casos, en estos quatre o cinc anys, la política s’ha judicialitzat i ha acabat entre reixes. I ara els tribunals europeus estan posant en evidència pràctiques jurídiques esperpèntiques pròpies d’una societat bananera, autoritària i molt poc democràtica. No entrem en fets estrafolaris, patètics i obscens que donarien lloc a un guió de Torrente, el personatge del Segura. Que ens farien entrar en les famoses clavegueres de l’estat. Perquè als presos polítics que ara mateix estan en presó no els tornaran els dos anys que han estat injustament tancats. Patètic i vergonyant. Alguns, activistes civils, culturals. Alguns d’ells, activistes en moviments internacionals per la no-violència i resolució pacífica de conflictes armats. Surrealista.
Perquè estem vivint moments històrics excepcionals. Absolutament excepcionals. I nosaltres en som els protagonistes. Bé perquè en som actors i actrius principals. Bé perquè en som espectadors. O bé perquè ja ens va bé assistir al moment estel·lar d’un canvi de paradigma. El món es mou. Però en global. Matt Ridley escriu en The Rational Optimist: «l’intercanvi és a l’evolució cultural allò que el sexe és a l’evolució biològica». Senyores i senyors lectors: les idees tenen sexe les unes amb les altres, i això explica la increïble evolució cultural. La promiscuïtat d’idees és francament positiva.
Perquè –i ara entrem al moll de l’os– cal integrar el «Procés» dins dels moviments globals que demostren un descontentament general cap al poder convencional. Perquè és un problema polític, no criminal. Cosa que han amagat personatges que han viscut del poder molts anys. Un poder corrupte, instal·lat en el seu vòmit, en la seua àrea de confort. Quatre anys tu, quatre anys jo... La Banca guanya, amics meus.
Recordeu la primavera valenciana? Recordeu el 15-M? Era un poble en moviment. Un estrat civil que no sabia com moure’s perquè no coneixia els ressorts de la política convencional. Transversal, interclassista... Algunes d’aquelles manifestacions de descontentament van acabar amb porres i molta por. ¿Recordeu aquella famosa foto on un Robocop arraconava una jove manifestant? Era la impotència davant del poder, del poder convencional, que tenia tota la força de les armes, de la coacció, dels jutges... Era un dels primers símptomes que la societat volia canvis, profunds... Perquè des de fa uns anys l’Estat Espanyol ha experimentat un clar retrocés en les llibertats col·lectives, democràtiques, en la llibertat d’expressió, de manifestació i de reunió.
I ara ampliem el focus. No cal ser un linx ibèric per comprovar que al món creixen les protestes perquè la percepció del ciutadà davant dels abusos del poder és crítica. Són focs civils, és la societat civil que demana plataformes, bases per a poder canviar alguna cosa: a l’Equador, a Colòmbia, a Xile, a Bolívia, a Haití, França, Catalunya, Algèria, Guinea, Sudan, Hongria, Líban, Iraq, Iran, Caixmir, Hong Kong, Rússia... Són protestes locals, però la revolta dels pobles és global. Perquè el món ha canviat i nosaltres també. La Constitució s’ha quedat obsoleta i la Transició va ser una autèntica trampa, perquè va ser una cura d’emergència, provisional, de mínims... Una reunió de prohoms que havien de demanar permís a cada acord a un grup de militars reunits a la sala del costat. Literalment. La Constitució segrestada per la cúpula militar hereva del franquisme més ortodox... D’això se’n diu coacció. Paradoxalment, els que van votar en contra de la Constitució són els que ara la defensen. Perquè són ells els immobilistes, els que tenen por dels canvis... Perquè consideren la Constitució un llibre revelat per la divinitat, immutable... Les Constitucions es canvien, perquè canvien les circumstàncies, les estructures, les persones, les situacions. Tot el moll de l’os el trobem en l’article VIII de la Carta de 1978, que definix l’organització territorial de l’estat i que va deixar en paper mullat el reconeiximent de les nacions que integren l’estat espanyol. Negar la plurinacionalitat era donar preeminència a Castella, senzillament. I això venia de lluny.
El món ha canviat. Nosaltres hem canviat. I hem fet reformes a les nostres cases; hem canviat els lavabos, hem posat dutxes en compte de banyera, hem eliminat els bidets (o no, perquè a mi em feia paper...). I nosaltres hem perdut cabell, ja no sabem driblar com abans, ni tenim el tremp dels vint anys... Necessitem ensenyar democràcia a les escoles, valors democràtics, diàleg, comunicació. Respecte. I necessitem fer pedagogia, perquè aquell món en blanc i negre ha esdevingut en 3D, en realitat virtual. Algú s’ha apropiat el nom geogràfic d’Espanya. Perquè ací viuen quatre realitats culturals diferents –amb tots els matisos que vulgueu– i totes són patrimoni de tots i de totes. Necessitem polítics pedagogs. Necessitem persones que expliquen d’una manera didàctica que l’«aporellos» és una modernització d’«alafoguera». No hi ha enemics. Hi ha ciutadans. I solars on conviure. Físics, emotius i virtuals. I que no podem construir societats atemorides per la porra i la bala de goma. Ens calen escoles on els mestres parlen de valors democràtics, de cultures compartides... És tan fort el tema que la sèrie produïda per Morgan Freeman Senyora Secretària ha dedicat un capítol al Procés. I el govern central no queda massa ben parat en el guió.
El següent pas és el federalisme, perquè la Constitució va ser el producte d’una Transició. Segons alguns, la Transició és una mena de miracle teològic on, segons ens recordava Torcuato Fernández Miranda, es tractava d’anar de la llei a la llei passant per la llei. És a dir: una frase surrealista digna del millor guió dels germans Marx. De Franco al següent. I de pas, «blanquejar» psicòpates, torturadors, feixistes... Però seguint este sofisma, els «filòsofs» sobiranistes proposaven anar de l’autonomia a la independència d’una manera legal i ordenada. De la llei a la llei. Perquè la Constitució ho contemplava, perquè ella mateixa tenia mecanismes per a ser «modificada» i arribar al punt proposat. De la llei a la llei, passant per la llei. Passant per les urnes, pel mandat dels ciutadans, que a poc a poc construïen un Parlament on l’opció sobiranista era més de la meitat. Gràcies en part a l’actitud del govern central. Legalment, perfecte.
Ho reconec. No he estat mai de catecisme, ni de dogmes, ni de «valors de destí en l’universal». Imagineu que teniu un retrovisor i que el nostre article és un automòbil d’alta gamma. Mireu a través d’ell: no sabem si hem passat ja la cruïlla, la bifurcació de camins o no, però percebem allà lluny el franquisme, aquell llast en què vam viure una involució bestial, al marge de la resta d’Europa. I que no vam participar en la II Guerra Mundial perquè el senyor Franco exigia a Hitler equipar el seu maldestre exèrcit que no tenia ni armes ni res. L’entrada d’Espanya en la segona fase de la II Guerra Mundial li eixia massa car al nazi. Abans, hi havia hagut una època –segons conta el mite– on es van fer grans coses: escoles, biblioteques, votacions universals... enmig de la convulsa Europa de la Revolució Industrial, dels canvis, dels incendis a esglésies, dels assassinats indiscriminats, de les guerres sense justificació, de les pèrdues de territoris que algú va pair molt malament...
La història demostra que les fronteres no són línies fixes creades per revelacions divines. Al llarg dels dos darrers segles, el mapa d’Europa ha vist morir imperis i nàixer nous estats. Els veieu pel retrovisor? Estònia, Irlanda, Polònia, Finlàndia, Lituània, Noruega, Albània, Txecoslovàquia, Letònia, Islàndia, Malta, Croàcia, Ucraïna, Moldàvia, Rússia... Tots els canvis, fills d’acords o hereus de conflictes previs. Amb el vistiplau dels antics estats-matriu (o imperis-matriu) o sense. Amb violència o sense. L’estat espanyol fa cent cinquanta anys vivia un moment històric també: veia com els territoris d’ultramar se «separaven» de la metròpoli. Així, la sublimació d’aquelles amputacions traumàtiques crearen el mite d’una «mare pàtria indissoluble». Era l’únic que els quedava. Indissoluble i eterna; un ens creat per revelació divina, indestructible, immutable. Un dogma indiscutible. Des d’aquell moment la idea superior a tot era «Espanya». Tot era vàlid si allò que es posava en dubte era «Espanya». I ara apareixen «morts polítics» que recorden les presències ectoplasmàtiques del film El Sisé Sentit.
I encara que la paraula «liberal» es creà en la Constitució de Cadis de 1812 (segurament la més progressista d’aquell moment), aquell mot –liberal– va ser percebut després com a estranger, traïdor, perillós i –paradoxalment– poc «espanyol». Oblidem el desastre devastador per a nosaltres de la Guerra de Successió. Per a molts historiadors, la primera Guerra Mundial moderna. On precisament van fulminar la nostra Constitució, el nostre full de ruta permanentment revisat i adaptat: els Furs. El segle XIX navegà entre guerres civils que enfrontaven tots contra tots: bàsicament, conservadors contra liberals. I enmig, un oceà de matisos. I cavalls, bigots i espases entrant a Parlaments de la señorita Pepis. Mentrestant, unes classes privilegiades encapçalades per monarquies corruptes controlaven un Parlament tan corrupte com aquelles i controlat per l’exèrcit. Mentrestant, a Catalunya es mirava amb interés la unificació italiana, la lluita independentista irlandesa amb el seu líder, Charles Parnell, o Bohèmia amb líders polítics tan coneguts i carismàtics com els músics Dvořák o Smetana. Perquè ací les Repúbliques de les Espanyes fracassaven i tornàvem a l’Antic Règim –els Borbons–, les eleccions on els electors eren només els rics (sense dones ni pobres, puaj!, quin fàstic!, i que ordinaris!) i creaven el bipartidisme entre liberals i conservadors... Església, militars, jutges... I poca Il·lustració, poca ciència, poca consciència democràtica, poca educació, poques biblioteques... En el Memorial de Greuges de 1885 Valentí Almirall ja proposa una idea molt moderna perquè s’inspirava en el model austrohongarés de monarquia dual, on es reconeixien els drets nacionals dels hongaresos. Era el principi del federalisme.
Oblideu ja el retrovisor. Mirem avant: la primera pregunta és: ¿és la societat espanyola profundament i conscientment democràtica? ¿És la Constitució un full de ruta de mínims o de màxims? ¿Per què no es pot revisar, actualitzar, mirar d’encaixar les nacions històriques que conformen l’estat espanyol? Perquè segons que estem observant, cada vegada que l’autoritarisme del govern central augmenta, creix el nombre de descontents... ¿Volen afusellar-nos a tots? ¿Hi ha algú disposat a immolar-se en l’altre bàndol?
Oriol Junqueras va ser professor meu. Un honor. Ens ensenyava fa uns vint-i-cinc anys com explicar les Humanitats a través dels mitjans de comunicació. I allò em va marcar. Situaria l’Oriol entre aquells que Sant Vicent definia com a «bona gent». Una persona excel·lent i
un comunicador meravellós de la història. Un mestre. Me l’estime i l’admire molt. Un model per a mi. Supose que per això no aniré a la garjola, per còmplice... de voler una societat millor, més justa, més respectuosa i dialogant. Lluny, doncs, del concepte de «criminal» amb què alguns s’han atrevit a definir-lo. Un humanista d’arrels profundament franciscanes, pacifista, deixeble de Lluís Maria Xirinacs, un respectat activista de la no-violència.
«Parlem-ne», deien els nostres Jurats en les nostres Repúbliques urbanes medievals. Elionor de Castella li va retraure al seu home, el rei Alfons el Benigne, la manera en què els Jurats se li dirigien. Elionor li va dir que ella no consentiria que un «inferior» la tractés amb eixa arrogància. Però no era arrogància. Era bilateralitat. D’igual a igual. D’Alfons és la frase: «Reina... el nostre poble és franc e no és així subjugat com lo és lo poble de Castella, car ells tenen a Nos com a Senyor e Nos a ells com a bons vassalls e companyons».
Estimats lectors i lectores. Ni tinc autoritat ni prestigi ni potestas per a ser escoltat ni llegit. Però sí que podem reflexionar junts. Perquè l’opció sobiranista és una opció política, una ideologia. I, si els partits que la defensen són legals, no poden ser il·legals els objectius. No són criminals, ni estan fora de la llei. Perquè no hi ha dogmes, ni axiomes, ni categories immutables. Hi ha factors humans. «Parlant, la gent s’entén», deia la meua àvia. Perquè en les societats democràtiques desapareixen les prohibicions i apareixen les opcions. I hem de créixer en democràcia, en respecte, en convivència i en solidaritat. Perquè som Europa. Som el món. I el món no s’acaba: canvia amb l’ajuda de totes i de tots. I tenim la sort de ser-ne els protagonistes. Fer un món millor, més just, més solidari.