Sempre volem que les coses siguen clares i estables, però quasi mai ho són (excepte en el món conceptual, que és un món creat per i per a nosaltres) perquè en la realitat existencial tot canvia contínuament i la mateixa dinàmica vital fa que apareguen novetats reals que no ens podíem imaginar.
Incloent tot allò que estem projectant, preparant i, àdhuc, provocant, la realitat sempre és inesperada, diversa al plantejament i sorprenent.
Ho dic perquè hi ha molts cristians que pensen que tot està ja clar i que les coses no han de fer més que repetir el pla assolit, considerant les novetats inoportunes, estrambòtiques o, amb més força, que van contra el pla marcat per Déu.
Naturalment, no es pot obviar que, si els fidels en tal quantitat són d'un pensament determinat, és perquè hi ha un grup important de pastors d'eixe mateix pensament. Dient-ho més clar, la mentalitat dels fidels es correspon exactament en la mateixa proporció a la mentalitat dels pastors. Em direu, amics lectors: No te’n passes; això depén del sistema. Però vos conteste: El sistema depén dels qui el regixen.
Però tornem al principi. La veritat és que hi ha realitats que sobrepassen en molt la cosa projectada i la mateixa vida sempre apareix amb formes i sentits inesperats.
El feminisme és una d'eixes novetats, no sols per allò que pretén pragmàticament sinó per la forma, la manera, el tarannà amb què es presenta, que va mol més enllà de tot el que els seus defensors esperaven. En l'Església la seua aparició actual desborda els límits del plantejament catòlic que parla, clar, de la dignitat dels dos sexes com a imatge de Déu, de la complementarietat, de la igualtat en dignitat, etc., però que també assumix uns rols considerats naturals, uns treballs que corresponen a un o altre per la mateixa natura, una ubicació social predeterminada i unes distintes capacitats ja previstes pel Creador.
El feminisme actual va molt més enllà perquè parla de la persona humana (mascle, femella o les seues variants) com a centre de la proposta i, per tant, allò que la persona humana és no són les seues funcions socials, ni els seus treballs, ni la seua diferenciació sexual, ni la seua història, ni la seua capacitat reproductiva, ni la seua necessària condició genètica.
No. Allò que la persona és està més fondo que tot açò, perquè la persona humana segons l'Escriptura Sagrada és imatge i semblança de Déu, cocreadora del món i amb capacitat de tal llibertat que, àdhuc, pot enfrontar-se amb el pla del Creador. Per això, cadascuna de les persones d'este món serà jutjada per les seues obres (Mt) i no per les seues idees, ni per la seua religiositat, ni per la seua ideologia, ni per les seues condicions, ni les seues necessitats, sinó per allò que ha fet amb la seua llibertat, quan podia exercir-la, és clar.
Tal absoluta proposició de la dona com a persona sense cap condicionament, és el que ha fet l'eclosió, increïble, meravellosa i fecunda del feminisme, perquè amb eixa concepció cap límit es deu admetre, cap necessitat social pot ser determinant, cap necessitat peremptòria pot canviar la proposta. La persona humana dona ha de tindre tot el ventall de possibilitats obert en el mateix sentit que el té la persona humana baró.
Estic —deu estar clar, amics meus— referint-me a la proposició del ser persona, sent sabedor que el condicionament cultural, la necessitat social, la diferència d'oportunitats, les capacitats personals... alteren en cada persona concreta, en cada infanta o infant que ix a este món, en cadascú de nosaltres, eixa concepció de la dignitat personal i que la seua realització depén de moltes coses.
Però... les pretensions i metes del ser humà, l'aspiració definitiva, no han de ser alterades per les qüestions pragmàtiques, culturals o històriques (eixes condicions que tant proclama com a inevitables el neoliberalisme) que fan tremolar l'existència de cada persona, sinó que s’han de mantindre nítides i diàfanes per a poder construir un món millor. Un món que encara no hi és, però que esperem que siga, perquè la meta està clara.
Crec que cap cristià podrà negar açò, almenys com a plantejament teòric.
I ara comença la meua crítica, no sols a la mentalitat de molts cristians, sinó també a l'estructura jeràrquica de l'Església que no s'adona del radical canvi de paradigma que suposa la idea feminista com un repte (que com totes les idees humanes està plena de fils, de plecs, diferències, flocs... que es poden criticar), una nova mentalitat que, per a mi, no sols cal il·luminar des de la Bona Nova de Jesús sinó que naix del mateix cor d'eixa Nova.
Efectivament, em sembla que l'estructura eclesiàstica considera l'eclosió feminista com una qüestió passatgera, un fum emotiu que ja passarà i que, a més, està incitat per gent insidiosa i disconforme, però... quan veig com se n'alegren les dones (velles, adultes, jóvens, de distinta cultura i classe social) de cada victòria d'una dona en qualsevol activitat tant en esport, en ciència, en religió, en política..., pense que no es tracta d'una moda sinó del triomf d'un anhel, més encara, d'una necessitat de l'evolució humana en la llarga marxa de construir el món que el Creador vol.
Ja sé que hi ha dones que es queixen i no accepten eixa visió joiosa, però, almenys les que jo conec d'eixe tarannà, tenen un bany molt fort d'ideologia rància, a més de constituir una minoria menudíssima.
Ara veurem les conclusions d'un Sínode diocesà que, evidentment, no pot tindre la pretensió de canviar l'Església universal, però sí que té l'obligació de plantejar interrogants, iniciar línies de pensament, presentar noves maneres dins de l'evolució de la fe.
I dins de l'immens marc de qüestions possibles i necessàries, una d'elles és el lloc que la dona ha d'ocupar en l'Església